Fotbalul pentru copii si juniori este o etapa cruciala in dezvoltarea tinerilor fotbalisti. Antrenorii au un rol esential in modelarea abilitatilor, a caracterului si a iubirii pentru sport a acestor tineri jucatori. Cu toate acestea, nu toti antrenorii inteleg importanta abordarii corecte si pot comite greseli care pot afecta negativ dezvoltarea copiilor si juniorilor in fotbal. In acest articol, vom discuta despre top 10 greseli ale antrenorilor de fotbal pentru copii si juniori si cum acestea pot fi evitate pentru a asigura o crestere sanatoasa si pozitiva a viitoarelor talente ale fotbalului.
- Prea multa presiune
- din pacate de multe ori antrenorii incearca sa-si satisfaca propriul orgoliu prin intermediul jocurilor grupei pe care o antreneaza, uitand ca scopul jocului la nivel de copii este acelasi de a invata si nu de a castiga jocul. Una dintre cele mai mari erori ale antrenorilor este exercitarea unei presiuni excesive asupra copiilor si juniorilor. Presiunea excesiva poate duce la anxietate si poate inhiba invatarea si dezvoltarea naturala a jucatorilor.
2. Indicatii excesive in timpul jocurilor
- este o mare diferenta intre a transmite sarcini de joc si a ghida copiii pe teren la fiecare actiune. Fotbalul nu este acelasi lucru cu jocul pe calculator FIFA, copiii trebuie lasati sa gandeasca singuri si sa greseasca, doar asa pot asimila cognitiv si pot progresa intr-o directie performanta. Altfel, fiecare indicatie (“paseaza la stanga”, “joaca lung”, “da-i-o acum lui X” etc) nu face altceva decat sa obisnuiasca jucatorul sa nu gandeasca singur pe teren si sa astepte indicatiile antrenorului. Mai mult decat atat, unii antrenori taxeaza lipsa de reactie a copilului atunci cand antrenorul transmite aceste indicatii.
3. Accent pus pe jucatorii mai dezvoltati fizic
- un jucator mai putin dezvoltat fizic pentru varsta lui are mai putine sanse sa iasa in evidenta decat unul bine dezvoltat fizic. Din pacate de multe ori antrenorii se concentreaza pe jucatorii mai bine dezvoltati fizic, pentru a castiga urmatorul joc. Citeste mai multe despre impactul varstei biologice aici.
4. Antrenamente cu exercitii repetitive
- sunt multi jucatori care si treziti din somn pot descrie antrenamentele pe care antrenorul X le facea la grupa lor. Repetitia este cheia succesului, insa aceasta repetitie trebuie sa fie organizata astfel incat antrenamentele sa urmareasca scopuri si principii repetitive, dar in sine exercitiile din antrenament sa ofere diversitatea necesara stimularii creativitatii si inteligentei in joc. Fiecare scop poate fi atins prin zeci sau sute de exercitii diferite, nu este nevoie ca un exercitiu sa fie repetat la infinit.
5. Exercitii in cadrul unui antrenament nu urmeaza un scop final
- din pacate de multe ori antrenorii nu isi concep sesiunile de antrenament cu un scop clar, in care toate exercitiile sa urmeze acelasi scop, intr-un mod progresiv de la simplu la complex. Lipsa acestei etapizari duce la incetinirea progresului jucatorilor.
6. lipsa de implicare in timpul antrenamentelor
- in timpul antrenamentelor vedem multi antrenori mai preocupati de telefonul mobil sau de discutii cu parintii decat de ceea ce se intampla pe teren. Intotdeauna antrenorul trebuie sa ofere feedback jucatorilor in timpul antrenamentelor, nu doar sa porneasca un anumit exercitiu.
7. Ignorarea diverselor abilitati
- Fiecare copil are un ritm diferit de dezvoltare si abilitati unice. Ignorarea acestor diferente si aplicarea unei abordari generice poate fi descurajanta pentru jucatorii care nu reusesc sa tina pasul.
8. Lipsa accentului pe dezvoltarea tehnica
- Antrenorii ar trebui sa se concentreze pe dezvoltarea tehnica a jucatorilor in loc sa se bazeze doar pe tactici si strategii complexe. Abilitatile fundamentale sunt esentiale pentru succesul pe termen lung. Multi antrenori insa gresesc si pun accentul pe dezvoltarea unor scheme de joc fixe, avand ca scop castigarea jocurilor si nu dezvoltarea tehnica a jucatorilor.
9. Compararea excesiva
- Compararea constanta intre jucatori poate duce la dezvoltarea unui mediu competitiv toxic si poate submina increderea copiilor. Este mai util sa incurajezi progresul individual si eforturile fiecarui jucator. De prea multe ori auzim antrenori spunand “De ce X poate si tu nu poti?”.
10. Lipsa educarii fair-play-ului
- Antrenorii au responsabilitatea de a modela comportamentul corect si respectuos pe teren. Instruirea pentru fair-play si respectul fata de adversari, arbitri si colegi de echipa sunt lectii importante pe care antrenorii ar trebui sa le predea. In realitate insa, multi antrenori se comporta ca cei mai fanatici suporteri din peluza…
In concluzie, evitarea acestor greseli ale antrenorilor este esentiala pentru a crea un mediu de dezvoltare pozitiv si sustenabil pentru copiii si juniorii pasionati de fotbal. Antrenorii care inteleg aceste aspecte pot juca un rol semnificativ in modelarea viitoarelor generatii de fotbalisti talentati si respectuosi